Een jaar later.......

25-02-2012

Het is nu bijna een jaar geleden dat ik mijn CI gekregen heb. Een jaar lijkt niets, al heb ik het idee dat het hele traject al een hele poos achter me ligt. De CI afstellen in het UMCG, woordjes oefenen met Saar?, het lijkt een hele poos terug. Ik ben erg snel gewend geraakt aan de Ci, eerlijk gezegd mag ik me eerder verwend noemen denk ik. De CI heeft mij eigenlijk alleen maar goeds gebracht, en dat had ik voor ik in het traject stapte nooit kunnen bedenken. Na een jaar is het nog steeds top!, maar merk soms wel dat ik verwend raak, want als ik een keer iets niet goed hoor ben ik haast teleurgesteld.

Als je kijkt van wat ik hoorde voor de CI en nu is het echt een wereld van verschil. Soms hoor ik teveel denk ik, ik hoor van 60 meter afstand dat er iemand een kop koffie neemt uit de automaat op het werk. Ik hoor de dames van de kantine al van ver af aan komen met hun kar met lege kopjes. De andere talen kan ik vrij goed volgen via de televisie of muziek. Ik kan hele gesprekken voeren in drukke omgevingen zoals cafés, sportzalen en vergaderingen. Songteksten kan ik zelfs helemaal meezingen en dat was voor de CI amper mogelijk. Telefoneren doe ik nu ook regelmatig, sterker nog ik doe het bijna elke dag. Een ander voorbeeld is het kerstfeest bij mijn familie, daar komt dan de hele familie op af, en dan spreken we over een mannetje of 22. Normaal zat ik er als piet snot bij, maar de afgelopen keer kon ik hele gesprekken voeren, dat is natuurlijk wel een vreemde gewaarwording voor zowel mijzelf als de familie, De CI heeft mijn zelf vertrouwen een grote impuls gegeven. Het heeft even tijd gekost maar ja dat is niet erg gezien de ontwikkelingen. Eigenlijk kan ik stellen dat het mijn leven een zeer positieve draai heeft gegeven.

Dat ik mijn hele leven er afhankelijk van zal zijn bleek van de week,.een collega was even aan het dollen De CI valt op de grond, de accu ligt in 2 stukken uiteen. De collega’s om me heen zijn nog meer geschrokken dan ik zelf. Maar toch effe lichte paniek in de tent, de accu deed het even niet, dus zit je zonder gehoor in feite, want het restgehoor aan mijn andere kant is te verwaarlozen. Gelukkig was het euvel snel opgelost!. Maar je moet er niet aan denken zonder de CI te moeten, want dan ben je wel goed doof!!!

Ik besef dat ik geluk heb gehad, want zoals het bij mij gegaan is hoef het niet bij anderen te gaan….

Rogier

1 opmerking: