Ui of ei?

20-03-2011

Gisteravond heb ik de CI niet zoveel meer in gedaan omdat ik wat moe was en er toch wel veel lawaai van de televisie, vaatwasser, koelkast, computer aanwezig was. Dat zijn dingen die een ander ook hoort maar ja als je het voor het eerst allemaal hoort is het best wel veel vindt ik zelf. Vandaag was het dag 2 van de oefeningen op Kentalis. Het werd weer flink oefenen met woordjes en stukjes tekst, dit ging me vandaag ook best goed af. De plaatsnamen herkennen/horen ging ook goed, van lutjesbroek tot Maastricht ik hoorde ze allemaal en dat in zinsvorm, alleen waar ik libie had moeten horen ging het even fout, maar ja dat hoorde natuurlijk ook niet in het rijtje thuis.

Saar ging nog een stapje verder door middel van een computerprogramma wat eigelijk voor kinderen bedoeld is. Woordjes werden via de computer afgespeeld en ik moest dan aangeven of de twee woordjes die genoemd werden gelijk aan elkaar waren of niet. In het begin ging dit uitermate goed, ik hoorde zelfs alle woordjes. Dit had ik zelf niet verwacht want geluid uit een computer is toch weer wat anders dan een mensenstem. Hier ging het wat mis met de woordjes EI en UI, dit soort woordjes horen (vooral met een ci) veel op elkaar en zijn dan moeilijk uit elkaar te houden. Maar volgens een stralende Saar had ik het kinderprogramma voor gevorderden (bijna) goed afgelegd.

Ei of Ui?



Na de lunch ben ik weer een stap verder gekomen, weer werden er verhaaltjes voorgelezen en ik moest dan vertellen waar het over ging. dit werd afgewisseld door Aline en mijn vader, dit ging op zich wel goed alleen hoorde ik mijn vader even wat minder. Ik denk zelf dat het een kwestie van wennen is. Later oefenden we een telefoongesprek en dat ging vrij goed, ik kon mijn vader vrij goed verstaan door een gewone telefoon die nog niet eens op zn hardst stond. We hebben zelfs een gesprek gevoerd en dat ging met de CI ook vrij goed, ik moet eerlijkheidshalve er wel bij zeggen dat ik dit zelf ook al thuis geprobeerd heb en toen ging het ook al aardig.

Het grappige is dat je hier niet alleen opnieuw leert horen, maar ook naar jezelf leert kijken, want ik heb wel eens de neiging om iets van een verhaal wat ik niet goed hoor zelf een invulling aan te geven. Sommige dingen zijn erg duidelijk in een context zoals je gaat naar de winkel voor een pak melk, ipv een bak melk. Maar in andere gevallen zal ik toch alerter moeten zijn en dan om duidelijkheid vragen. Maar goed dit hoort een beetje bij het nieuwe horen vindt ik. Al met al waren dit leerzame en eigelijk ook wel verrassende eerste dagen!.

Ik vind het tot nu toe dat het boven verwachting gaat, er zullen waarschijnelijk nog wel wat mindere dagen komen maar goed dat hoort erbij. Het geluid ben ik nog niet echt aan gewend, het hoort nog wat rommelig, blikkerig en heel anders natuurlijk maar dat heeft nog even tijd nodig....

Nu even de CI uit en even lekker hard naar Van Dik Hout l uisteren, het is zooo stil in mij!, of het toepasselijk is.......

Inmiddels is de tekst hier en daar aangepast, ik was toch wat vermoeiender dan ik dacht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten